Meme kanserine karşı 10 etkili yöntem

yorumsuz
34 okunma
Meme kanserine karşı 10 etkili yöntem

Genetik etkenler, çevresel etmenler , sağlıksız beslenme ve yaşam alışkanlıkları dair yapılmış olan bir takım yanlışlar gibi pek çok faktör bu korkulu rüyaya zemin hazırlıyor. Fakat hayatımıza uygulayacağımız bir takım yöntemler yardımıyla bu kanser türünden korunmak büyük oranda mümkün olabilmektedir… Bu yazımızda sizlere meme kanserine karşı 10 etkili yöntem hakkında bilgiler sunacağız…

1. Günde beş porsiyon sebze ve meyve şart

Yüksek kalorili ve yağ durumundan zengin beslenme meme kanseri riskini arttırıyor. Bu sebeple sıhhatli bir hayat için beslenmenizde yağ içeriği yüzde 20-25 oranında olmalı. Aynı sürede haftada 5 kez ve daha çok kırmızı et (sosis, salam vb. ürünler dahil olmak üzere ) tüketmek kanser riskini arttırabiliyor. Şeker ve Beyaz un, fast food gibi gıdalar da yüksek kalori içerikleri sebebiyle risk oluşturabilmektedir. Buna karşın sebze ve meyve durumundan zengin diyet, içerdiği antioksidan ve antikansinojenler yardımıyla meme kanserine yakalanma riskini azaltıyor. Bu sebeple gün içerisinde 5 porsiyon sebze ve meyve tüketmek meme kanserinden korunmak manasında önem taşıyor. Bilhassa antikanserojen besinler aralarında bulunan böğürtlen, enginar, semizotu, ananas, çilek brokoli ve çekirdekli üzümü sık sık tüketmeyi ihmal etmemeniz gerekiyor.

2. Haftada 3-4 saat tempolu yürüyüş yapın

Düzenli yapılmış olan spor ve egzersiz, kilo dengesini sağladığı gibi, yüksek östrojen seviyesini de kontrol edebiliyor. Çalışmalar haftada 4 gün yapılmış olan spor ve egzersizin meme kanserine yakalanma riskini azaltabildiğini göstermektedir. Meme kanserinden korunmak amaçlı haftada üç-dört saatlik tempolu yürüyüşü ihmal etmemek gerekmektedir. Menopoz sonrasında ise spor hepten önem taşımaktadır. Zira yavaşlayan metabolizmayla düşük fiziksel etkinlik, kilo alımına ve yüksek östrojen seviyesine sebeb olarak meme kanseri riskini arttırmaktadır.

3. Formunuzu koruyun

Meme kanserinden korunmak için fazla kilolardan arınmak çok mühim. Menopozdaki fazla şişman bayanların ideal şişman kadınlara göre meme kanserine yakalanma riskleri daha çok oluyor. Bunun sebebi ise obez kadınlardaki yüksek östrojen düzeyidir. Yeterli düzeyde kilo verildiğinde ise bu risk azalmaktadır.

4. Erken yaşta bebek sahibi olun

Erken yaşta bebek sahibi olun ve bol bol emzirin. Çünkü bebek sahibi olmamak ya da ilk çocuğu 30 yaş sonrasında doğurmak kanser riskini arttırıyor. Şayet 30 yaş öncesinde doğum yapılır ve çok sayıda çocuk sahibi olunursa her bir doğumda risk yüzde 7 oranında azalmaktadır. Ayrıca çocuğu 12 ay emzirmek de kanser riskini yüzde 4 oranında azaltmaktadır. Riskin böyle düşmesi, emzirme çağında ki annenin meme dokusunun daha düşük oranda östrojene maruz kalmasıyla açıklanmaktadır.

5. Uzun süre hormon ilaçları kullanmayın

Menopoz yakınmalarını azaltmak amacıyla kullanılan östrojen ve progesteron hormonunu içerir ilaçlar uzun dönemde, bilhassa beşinci seneden sonra meme kanserine yakalanma riskini arttırmaktadır. Menopoza ilişkili sıcak basmaları, terleme, sinirlilik ve baş ağrısı benzeri yaşam kalitesini bozan yakınmaları, kısa müddetli ve düşük dozda hormon ilaçlarıyla engelleyebilmek amacıyla kadın hastalıkları uzmanı doktorunuzla beraber hareket edin.

6. Alkol kullanmayın, sigarayı bırakın

Alkol tüketimi kanda folik asit seviyesini azaltarak ve hem de östrojen seviyesini yükselterek riski arttırıyor. Yapılmış olan bir çalışmada; gündelik olarak 3 kadeh ve daha çok alkol tüketiminin meme kanseri riskini yüzde 40 artırdığı gösterilmiştir. Sigaranın da akciğer kanseri dışında pek çok kanserin gelişimine sebep olduğu belirtilmiş. Çalışmalar sigara ile meme kanseri gelişimi aralarında ilişki olabildiğini destekliyor. Erken yaşta sigara ve alkole başlamak ise riski hepten artırabiliyor.

7. Gereksiz vitamin ve antioksidan takviyesi almayın

İhtiyaç fazlası olarak dışarıdan edinilen vitamin vb. moleküllerin kanseri önlemediği gibi riski artırabildiğine dair çok mühim kanıtlar var. Bu sebeple hekiminiz önermediği müddetçe diyetteki vitaminler dışında ek vitamin ve antioksidan almayın. Fakat D vitamini seviyesinin düşük olduğu kişilerde D vitamini desteği kemik sıhhatini pozitif etkilediği gibi kanser riskini de azaltıyor.

8. Uzun süre doğum kontrol hapı kullanmayın

Özellikle 8 sene ve daha çok zaman doğum kontrol hapı kullanımının riski arttırdığı konusunda bilgiler mevcuttur. Şayet doğum kontrol hapı kullanacaksanız diğer risk faktörlerinizle beraber değerlendirilmeniz uygun olabilir. Fakat son zamanlarda kullanılan doğum kontrol haplarının düşük doz hormon içeriği sebebiyle riski arttırmadığı dile getiriliyor.

9. Stresten kaçının

Stresin kanser gelişimi üzerine tesiri tam olarak olarak açıklanamamakla beraber bağışıklık sistemini olumsuz etkileyerek riski arttırabileceği üzerine görüşler vardır. Stresden kaçınmak ve üstesinden gelebilmek meme kanseri riskini azaltıyor aynı zamanda yaşam kalitesini de arttırıyor.

10. Aile öykünüzü hekiminizle paylaşın

Anne, baba, kardeşler, amca, teyze, dayı ve kuzenlerde ki kanser, hastalık öykünüzün bilinmesi riskinizi belirlemede destekçi oluyor. Bilhassa meme kanseri dışında; rahim kanseri, yumurtalık, kalın bağırsak öyküsü riski arttırıyor. Şayet siz bu risk grubun da iseniz muhakkak erken tanıya öncelik vererek tedavinizi destekleyebilirsiniz. Bu şekilde meme kanserinden de korunabilirsiniz.

Sosyal Medyada Paylaş Facebook Twitter Google+

Etiketler: ,
Eklenme Tarihi: 12 Ekim 2017

Konu hakkında yorumunuzu yazın